Van 12 t/m 16 maart werd de 9de editie van de WaterCampus Business Challenge gehouden in Leeuwarden. Deze Europese Business Challenge is opgezet voor getalenteerde entrepreneurs die willen leren hoe ze hun innovatieve producten en technologieën zo goed mogelijk kunnen vermarkten. Er deden 10 teams uit 6 verschillende landen mee, waaronder Zweden, Finland, Polen, Portugal en Ghana (foto 1).
Het CEW had zich ook ingeschreven met een team bestaande uit Nikolaj Walraven, Tim List (student MBO Life Sciences) en Shirshah Amerkhail (student Universiteit Lille). Nikolaj Walraven nam deel namens het CEW en GeoConnect. Het innovatieve product waarmee het CEW-team deelnam aan de Business Challenge was een goedkope en robuuste multiparameters probe (foto 2) waarmee zowel water als bodems in-situ geanalyseerd kunnen worden op ORP, temperatuur, pH (en op korte termijn Ec).
Tijdens de Challenge leerde het CEW team om een business plan te schrijven en een strakke en sprankelende pitch te geven. Tevens werden inspirerende colleges gegeven door succesvolle ondernemers en mocht het haar project presenteren aan CEO’s van watertechnologie bedrijven, investeerders en potentiële launching customers. Het was en zeer intensief en leerzaam programma waarbij zeer waardevolle kennis en contacten zijn opgedaan om de multiparameter probe succesvol in de markt te zetten.
Op de laatste dag van de Business Challenge werden de producten/technologieën en het business plan aan een jury gepresenteerd. De te winnen prijs: de eer. Team Zweden won met het product Atium. Met dit product kan elektrochemisch lood, kwik en cadmium uit afvalwater worden verwijderd. Team CEW kreeg de eervolle vermelding dat de watertool het meest veelbelovende product van de Water Challenge was.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Nikolaj Walraven (06-25102980).