WaterCampus en het NEW-project bieden een vierdaags programma aan over ondernemerschap en laten promovendi een kijkje nemen in het bedrijfsleven en vice versa.
Winnaars van de Business Development Course 2022 – promovendus Edwin Ross & MSc-student duurzaam ondernemen Stijn Kromwijk – over hun ervaring met het programma: “Dit is geen doorsnee cursus; het is een geweldige ervaring geweest met reële mogelijkheden, die een ander licht op de zaak werpen en praktisch inzicht verschaffen. We zijn nu zelfs aan het nadenken hoe we onze potentiële onderneming een stap verder kunnen brengen.”
“Ik vind de uitleg van Marco de Graaff over de Business Development Course heel treffend: ‘Een snelkookpan met wetenschappers en ondernemersstudenten die in slechts vier dagen een praktisch businessplan maken en presenteren'”, legt Kromwijk uit. “Deze cursus brengt je veel verder en werpt een ander perspectief op dan wat we in onze cursussen hebben geleerd. Ross vult aan: “Er was gewoon zo’n goed oog voor de praktijk en veel mogelijkheden om met waterondernemers te praten. Het heeft me inzicht gegeven in de implicaties van mijn onderzoek voor de echte wereld.”
Kromwijk en Ross hebben vier intensieve sessies besteed aan het ontwerpen van een plan om Ross’ promotieonderzoeksonderwerp – een chloraatsensor die licht kan werpen op de vorming van gevaarlijke deeltjes in waterreinigingstoepassingen – op de markt te brengen. “Ik wist niets van het onderzoek van Edwin, maar tijdens de cursus leerde ik snel bij”, legt Stijn uit. “Het zorgde voor een toepassing van de kennis die ik tijdens mijn master had opgedaan, die ineens veel reëler was. Edwin: “Ik was blij verrast dat ik mijn promotieproject in een ander licht zag; vanuit mijn onderzoek een businessplan ontwikkelen is iets waar ik nog nooit over had nagedacht.”
De cursus draait om het overbruggen van de kloof tussen academisch onderzoek en de marktwaarde ervan. “De eerste twee dagen stonden in het teken van het verkennen van de beschikbare markten en bevatten veel brainstormsessies”, zegt Ross. Kromwijk vult lachend aan: “De eerste dag was het vooral Edwin die zijn onderzoek aan mij uitlegde, pas daarna kwam mijn expertise aan bod. Op dag drie kregen we professionele feedback, die onze strategie sterk verbeterde, en op de vierde dag kregen we de kans om ons plan te presenteren aan een panel van succesvolle waterondernemers. Een intensieve maar lonende ervaring.”
Zo lonend zelfs, dat de mannen € 2.500 wonnen om het idee verder uit te werken met steun van de WaterCampus partners. “Het is het soort geld dat ons aan het denken zet om door te gaan met ons idee”, vertelt Kromwijk, “of in ieder geval een vervolg te doen op deze cursus.” Ross: “,,En het voelt alsof wij dat ook kunnen. De cursus is voor mij niet alleen een manier geweest om me te oriënteren in het bedrijfsleven, maar het heeft ons ook geleerd hoe we zelf een bedrijf hebben opgericht.”
Wat is het geheim van winnen? Het team: “,,We hebben het duidelijkste plan gemaakt. We hadden een grote mate van detail over de marktwaarde en waren goed voorbereid op hoe we het aan de markt moesten presenteren. Dat gezegd hebbende, de jury – bestaande uit professionele waterondernemers – zei dat het een close call was tussen ons en een andere van de acht groepen.”
“De cursus Business Development was erg leuk. Voor iedereen die nog twijfelt om de cursus te volgen of niet: doen. Als je ook maar enige interesse hebt in een ondernemersavontuur, dan is dit de plek om je te oriënteren op het bedrijfsleven of de huidige wetenschappelijke oplossing voor allerlei problemen. Gewoon doen dus.”