Studenten Communicatie NHL Stenden visualiseren waterproblematiek tijdens Designweek

25 apr 2018.

Om wereldwijd te zorgen voor voldoende schoon drinkwater zijn watertechnologen nodig. Bewustwording van waterproblematiek kan helpen om jongeren over de streep trekken te kiezen voor een watergerelateerde opleiding. In Nederland, waar water goedkoop is en overvloedig aanwezig lijkt, is die bewustwording niet vanzelfsprekend. Toen docenten van de opleiding Communicatie van NHL Stenden bij het CEW aanklopten met de vraag of er nog interessante ‘waterdata’ voor handen waren om te visualiseren, was het antwoord dan ook ‘jazeker!’

Die data bleken nodig voor de Designweek van de opleiding Communicatie van NHL Stenden, die dit jaar ‘Water’ als thema had. Zo’n 150 studenten kregen de opdracht om in groepen een dataset, die samenhangt met een bepaald waterprobleem, te visualiseren. En wel binnen de uitdagende termijn van drie dagen. Het doel daarbij was om een specifieke doelgroep bewust te maken van dit probleem. Alle producten werden op donderdag 19 april tentoongesteld op de Leeuwarder hogeschool.

Hamburger vs vegaburger

Meralie Vogelvanger, 3e-jaars studente Communicatie, boog zich met haar groepje over het door CEW aangedragen thema ‘Waterverbruik bij voedselproductie’, met als doelgroep ‘Millennials’.  Om inzichtelijk te maken hoeveel water het kost om een hamburger te produceren, zette het groepje de hamburger af tegen de vegaburger. Optisch geen verschil, beide lekker ook, maar wel een enorm verschil in waterverbruik. Meralie: “Ik had me nooit gerealiseerd dat er zoveel water nodig is voor de productie van rundvlees, 1.500 liter voor 100 gram is echt schokkend. Ik heb zelf dankzij onze eigen visualisatie besloten om weinig of zelfs helemaal geen rundvlees meer te eten.”

Bierdouche

Klaas Boersma, 1e jaars student Communicatie, koos met zijn groepje voor het thema ‘Drinkwaterverbruik’ met als doelgroep ‘Studenten’. Het groepje van Klaas wilde de doelgroep bewust maken van het feit dat douchen veel water kost. Ze deden dit door te laten zien dat de hoeveelheid water die studenten gebruiken in 5 minuten douchen ook gebruikt kan worden voor de productie van 35 biertjes. Klaas: “Door te zeggen ‘minder douchen!’ creëer je geen bewustwording bij de doelgroep, maar door het aan bier te koppelen wel.” De poster van zijn groepje won bij de presentatie zowel de jury- als de publieksprijs. “Toen ik het thema van de Designweek hoorde, sprak dat me niet direct aan, ik heb persoonlijk meer met sport, maar toen ik me er in ging verdiepen ging het wel leven,” aldus Klaas. “Bijzonder om te horen dat er eigenlijk maar zo weinig water op de wereld geschikt is om te drinken.”

Benieuwd naar onze
medewerkers?

Lees meer

Bezoekadres

Oostergoweg 9
8911 MA Leeuwarden

058-2100919
info@cew.nl

Postadres

Postbus 1113
8900 CC Leeuwarden

Volg ons